Vanliga frågor och svar - E-post

 E-post

 Hur ändrar man sina inställningar?
Du kan när som helst logga in på ditt konto via kontrollpanelen och därifrån ändra dina inställningar. Vissa av inställingarna som rör din webbmail kan du endast ändra via webbmailen. Du når webbmailen på samma adress som kontrollpanelen.

 Vad är skillnaden mellan e-postkonto och vidarebefordringsadress?
En vidarebefordringsadress skickar endast e-postmeddelandena vidare till en redan befintlig e-postadress. Ett e-postkonto är helt oberoende av andra e-postadresser och är själva brevlådan för lagring av post på en e-postserver. När man kopplar upp sig till e-postservern med hjälp av en e-postklient, ex. Outlook, laddas posten ner till den lokala datorn.

 Erbjuder ni säker anslutning via SSL?
Ja. Du kan koppla upp dig via en säker anslutning (SSL) mot vår kontrollpanel och webbmail samt våra mailservrar. Vi använder signerade certifikat med stöd för 256-bitars kryptering och hög webbläsarkompatibilitet.

 Jag kan inte skicka e-post, vad är fel?
Flera svenska Internetoperatörer (bland annat Telia) har valt att spärra port 25 för utgående e-post. Det betyder att de som använder en extern leverantör av e-post måste ändra sina e-postinställningar för utgående (SMTP) server till en av Internetoperatören angiven server. Nedan följer en lista på aktuella servrar för de största operatörerna.

3 (Tre) - smtp.tre.se
Alltele - smtp.alltele.net
Bahnhof - smtp.bahnhof.se
Bredbandsbolaget - smtp.bredband.net
Comhem - mailout.comhem.se eller mail1.comhem.com
Glocalnet - smtp.glocalnet.net
Rix Telecom - smtp.rixmail.se
Tele2 - mail.tele2.se
Telenor mobilt bredband - smtp.euromail.se
Telia - smtprelay1.telia.com (ev. port 465 och med SSL)
Universal - smtp.uvtc.com

Tillbaka till frågorna